• Ville Hemstrand

7 utmaningar du som företagsledare ska hålla din säljchef ansvarig för

Du som följt våra blogginlägg har förstått att B2B-försäljning har utvecklats en hel del den senaste tiden, men få anpassar sig efter förändringen - som egentligen bara handlar om att anpassa sig efter kundens köpresa. Vi säljer inte på samma sätt längre, kunderna handlar. Förstår du skillnaden mellan de två?


Det gäller helt enkelt att samarbeta tätare mellan alla olika avdelningar på företagen för att kunna bedriva framgångsrik försäljning år 2019, det gäller att prata med de som vill lyssna, visa de som vill se och sälja till de som vill handla. Din säljchefs TOPP-PRIORITET under 2019 bör vara att se till så att er säljprocess är anpassad efter era potentiella kunders köpresa, annars är det ett fett streck i boken.


Men en fråga du som företagsledare ställer dig kanske är vad du faktiskt kan hålla din säljledare ansvarig för och inte? Här kommer 7 vanliga utmaningar som vi absolut tycker ligger på din säljledares axlar, som även går ihop med att anpassa säljprocessen efter köpresan.


Behovsanpassning

Kundrelationer och upprätthållandet av kundnöjdhet ligger i hjärtat av nästan alla aspekter av försäljning. Kundernas köpbeteenden förändras ständigt, och det enda sättet att lyckas är att anpassa din säljprocess för att möta dem. Prata med dina kunder regelbundet och implementera deras insikter i ditt säljteams säljprocesser för att säkerställa att kundens behov anpassas till hur ditt team säljer ditt företags produkt eller tjänst. Gör det nu, om ni inte har börjat ännu.


Informationsöverflöd

Sedan internet och big data gav oss människor ett överflöd av information så har potentiella kunder en oöverträffad nivå av information till deras förfogande inför ett köp. När din kund har tillgång till all möjlig information om din produkt, ditt företag och dina konkurrenter med ett knapptryck, kan det vara otroligt svårt att skilja ditt företag och varumärke ur mängden. Som säljchef är det ditt ansvar att skräddarsy dina teams försäljningsprocesser för att återspegla en alltmer kunnig konsument och stå ut ur bruset - och konkurrensen.


Bristande samarbete med marknadsavdelningen

Ett riktigt framgångsrikt företag har en tydlig synkronisering mellan sina säljare och de personer som ansvarar för marknadsföringen för den produkt/tjänst de säljer. Prata regelbundet med dina ledande befattningshavare på marknadsavdelningen och se till att ditt företags säljprocess fungerar i symbios med marknadsföringen.


Ineffektiva säljcoacher (klicka för att läsa mer om de)

Trots den beprövade effekten av väl genomförd säljcoachning de flesta säljcoacher pratar om så är det troligt att dina försäljningschefer blir otillräckligt utbildade hur man i praktiken utför teorin ordentligt. Som företagsledare är det ditt ansvar att se till att din försäljningschef coachar sina säljare effektivt. Träna dem själv och investera den tid och de resurser du anser är nödvändigt för att hitta ett coachingprogram som passar ditt team.


Anpassning efter teknikens förändring

Enligt Matt Heinz, VD för Heinz Marketing, har "teknikanpassning bland säljare varit långt bakom" andra områden. CRM-verktyg, pipelineanalyser och verktyg för bedömning av prospekts kan exponentiellt öka produktiviteten hos dina säljchefer och säljare. Ta dig tid att hitta och implementera nya innovativa tekniklösningar som kan hjälpa ditt företag att växa.

Hög personalomsättning på säljare

Att behålla sina säljare är i linje med ansvaret för en försäljningschef, och så småningom kommer säljteam med hög personalomsättning att prestera dåligt, och den totala säljprestationen är en jurisdiktion som ligger rättvist med dig, företagsledaren. Skapa incitamentsstrukturer och en företagskultur som motiverar dina säljledare och säljare att stanna hos företaget. Deras ökade produktivitet kommer göra mer än att bara kompensera upp för den tid och de resurser du behöver spendera för att förtjäna deras lojalitet.


Osammanhängande säljprocesser

Överdriven produktdiversitet kan ofta leda till inkonsekvent säljprocess och hindra effektiviteten hos din avdelning. Implementera en omfattande strategi för Sales Enablement och er säljprocess för att maximera ditt teams resultat.


Varje vecka delar vi innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

28 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved