• Ville Hemstrand

Bakom Kulisserna #001 - Så föddes Salestailor

"Bakom Kulisserna" är en serie av korta blogginlägg för att ge dig som läsare inblick i vad som skett och sker bakom kulisserna på Salestailor. Vi kommer att beröra allt ifrån hur idén kom upp, det hat och kärlek vi mottagit till att anställa för första gången och vardagen generellt. Du får en plats i passagerarsätet på vår resa helt enkelt, och det som du ska läsa nu är inlägg #001 - Så föddes Salestailor.


Växeltelefoni, IT-system och mjukvaror för patenthantering


Ganska komplex försäljning alltihop, varken hett eller sexigt, men det är vad vi har jobbat med de senaste åren.


Aleksandar Milovanovic och Ville Hemstrand träffades år 2016 när de båda jobbade på samma företag, på kontoret fick vi platserna bredvid varandra och många gemensamma nämnare hittades direkt. Inte bara resorna som hade gjorts innan den destination vi var på nu, den kantstötta uppväxten, eller att vi båda kom från mindre städer (Katrineholm och Norrköping) och flyttat till Stockholm för att jaga våra högt uppsatta mål - utan först och främst den gemensamma passionen för medmänniskor, försäljning och marknadsföring.


Strax över ett år spenderade vi tillsammans där, sedan lämnade Aleksandar för ett annat företag, men "värvade" sedan över Ville ungefär ett halvår efter. Där blev det mycket internationella affärer med stora företag, vi ansvarade för stora delar av försäljningen i Skandinavien, Tyskland och hade kunder ifrån Finland till Indien. Mycket gemensamt resande utöver de timmar som vi spenderade på vårt lilla kontorsrum i Solna, vilket så klart gjorde att ett ännu tätare band skapades och vänskapen blev starkare och starkare.


Ungefär NU (scrolla ned lite till annars) kommer du att få en förfrågan via en pop-up om att prenumerera på vår blogg - om du gillar det du läser så rekommenderar jag att du gör så :)


Läs mer: Vi var skittrötta på säljcoacher, så vi blev det själva


Salestailor föddes på förfrågan


Under tiden som spenderades på båda dessa arbetsplatser, men också innan dess, så fick vi båda ibland förfrågan från våra dåvarande kunder om vi inte kunde hjälpa dem vidare med försäljningen, strategier och utbildningar främst. "Ja visst kan vi göra det", svarade vi ofta, men vi hade inget företag att fakturera ifrån utan gjorde det som good-will, mer än gärna i och med att vi båda brinner för det.


Men en dag, när vi satt på vårt kontor och fått ännu en liknande förfrågan, så bestämde vi oss för att ta tag i det, på riktigt. Vi satt kvar sent in på kvällen den dagen, ritade på whiteboard-tavlor, skissade idéer och kastade ord på varandra som skulle kunna kopplas ihop till ett företagsnamn. Vi gick igenom våra enskilda nätverk för att se vilka som skulle kunna vara intresserade, skissade lite till, och gick hem och sov på det.


Så föddes Salestailor... och i nästa inlägg kommer du att få läsa mer om exakt HUR vi byggde vidare på idéerna, och hur vi tog steget och gick från anställning till egenföretagare med redan färdiga kunder väntandes och mer därtill, missa inte det.


Vad ni har att se framemot i denna serie:

#001 - Så föddes Salestailor

#002 - Hoppa över från anställning till egenföretagare

#003 - Från Waynes Coffee till kontor

#004 - Hårt jobb och jävlar anamma, den fula baksidan

#005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare

#006 - Använda sig av konsulter istället för att anställa?

#007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners

#008 - Att fira sina segrar

#009 - Att erkänna sina fel

#010 - Före och efter HubSpot

#011 - Avslut: Aleksandars story

#012 - Avslut: Villes story


Gillar du det du läser? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

44 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved