• Ville Hemstrand

Bakom Kulisserna #002 - Steget från anställd till egenföretagare

"Bakom Kulisserna" är en serie av korta blogginlägg för att ge dig som läsare inblick i vad som skett och sker bakom kulisserna på Salestailor. Vi kommer att beröra allt ifrån hur idén kom upp, det hat och kärlek vi mottagit till att anställa för första gången och vardagen generellt. Du får en plats i passagerarsätet på vår resa helt enkelt, och det som du ska läsa nu är inlägg #002 - Steget från anställd till egenföretagare.


Aktiehandel på luncherna, sena jobbkvällar och långa helger

Vi valde en lite annorlunda bolagsuppsättning; vi skapade ett varsitt moderbolag som i sin tur skapade Salestailor. Varför? För att kunna dela lika på allting, ta egna utgifter och investeringar som inte påverkar den andra parten och kunna starta upp nya saker som den andra parten inte vill vara med på, exempelvis. Till detta behövdes kapital, och jag (Ville) hade nyligen börjat satsa en del på aktiehandel. Vi satt på luncher och lärde varandra, day-tradeade och delade med oss av intressanta bolag som vi tillsammans investerade i. Mitt första helår på börsen slutade i +168% och kapitalet var säkrat (stort tack främst till Minesto). För Aleks del gick det också bra, men han är väldigt mycket duktigare än mig på privatekonomi, så han hade redan löst sin del genom en grym sparstrategi sedan innan.


Under den här perioden var det inget annat än jobb som gällde, vi skötte vårt heltidsjobb på dagtid, aktiehandel på luncher med förberedelser kvällen innan, på kvällarna satt vi antingen hemma hos någon av oss eller på något café eller liknande och jobbade vidare med idéer och på helgerna hade vi som standard att ses på Waynes Coffee i Bromma Blocks. Vi bokade möten med potentiella kunder på kvälls- och helgtid för att få pitcha våra idéer. Två specifika tillfällen minns jag särskilt:


Cologne, Tyskland

Vi var på affärsresa i Köln, Tyskland, och där var det fortfarande sensommar (i alla fall 20+) medan det var mörkt och kallt i Sverige. Vi åkte dit helgen innan vi skulle börja jobba och hade 2 dagar för oss själva. Vi satt på uteserveringar och restauranger alla timmar utanför arbetstid och slängde idéer på varandra samtidigt som vi sakta men säkert kom fram till vad som sen skulle bli Salestailor. Det är något jag alltid kommer minnas, och vad som blev starten på riktigt på något sätt, samtidigt hade vi dagen eller dagarna innan fått intresse från vad som skulle bli vår första kund.


McDonalds, Rissne, 01.30 på natten

Som sagt - det var bara jobb som gällde under den här perioden. Vi hade haft en av våra sessioner hemma hos Aleks i Solna sent en kväll och blev hungriga, det närmsta McDonalds som var öppet var i Rissne. Vi kunde helt enkelt inte sluta kasta tankar och idéer på varandra så vi gick ut till bilen och hämtade datorerna igen och satt och jobbade där i någon timme efter maten. Det var passion, vilja och jävligt roligt! Det var då vi fattade att det verkligen var det här vi skulle göra, och förstod inte varför vi inte hade gjort det tidigare... Med detta sagt så vill jag också säga att resan inte hade varit alls lika roliga, eller bra för den delen, om vi inte hade varit två. Vi är båda väldigt lika men olika varandra, vilket har varit en stor fördel; vi kompletterar varandra extremt bra. Några saker gemensamt har vi i alla fall, och det är bland annat arbetsmoral, passion och vilja, vilket denna lilla McDonalds-historia visar på.


Läs mer: Du fick en titel som sa säljledare, men inga följare


Våra Key Take Aways?

Gör klart allt du kan redan innan du registrerar upp bolaget och går över helt och hållet till det. Du kan pitcha din idé bland ditt nätverk, köpa en domän och sätta upp en hemsida, ta fram tjänsteutbud och mycket mer innan du behöver ha ett företag registrerat och gå över till egenanställd helt och hållet. Visst, arbetsbelastningen blir desto högre om du har ett heltidsjobb samtidigt, men det är värt det. När du har fått OK från din första kund och ska börja jobba och fakturera, sätt då upp företaget. MEN, låt inte detta gå ut över din anställning, se till att göra det som förväntas och lite till fortfarande, tills du säger upp dig.


Så gick vi ifrån anställning till egenföretagare... och i nästa inlägg kommer du att få läsa mer om när vi gick ifrån Waynes Coffee till kontoret vi sitter på idag.


Vad ni har att se framemot i denna serie:

#001 - Så föddes Salestailor

#002 - Hoppa över från anställning till egenföretagare

#003 - Från Waynes Coffee till kontor

#004 - Hårt jobb och jävlar anamma, den fula baksidan

#005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare

#006 - Använda sig av konsulter istället för att anställa?

#007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners

#008 - Att fira sina segrar

#009 - Att erkänna sina fel

#010 - Före och efter HubSpot

#011 - Avslut: Aleksandars story

#012 - Avslut: Villes story


Gillar du det du läser? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

0 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved