• Ville Hemstrand

Bakom Kulisserna #003 - Från Waynes Coffee till kontor

"Bakom Kulisserna" är en serie av korta blogginlägg för att ge dig som läsare inblick i vad som skett och sker bakom kulisserna på Salestailor. Vi kommer att beröra allt ifrån hur idén kom upp, det hat och kärlek vi mottagit till att anställa för första gången och vardagen generellt. Du får en plats i passagerarsätet på vår resa helt enkelt, och det som du ska läsa nu är inlägg #003 - Från Waynes Coffee till kontor.


Starta eget innebär fler utmaningar än vad man hinner tänka på

Det är långt ifrån bara guld och gröna skogar när man startar sitt eget bolag, det finns många kritiska saker man inte tänker på som behöver en lösning, snabbt, under resans gång. Om du inte är ensam i företaget så är en plats att utgå ifrån, en samlingspunkt, och kommunikationen sinsemellan en stor puck.


Sitter du hemma så blir det svårt att fokusera, det bara är så. Du blir stressad av att du egentligen borde städa, du kanske bor tillsammans med en flickvän, pojkvän eller vän som omedvetet stör dig, disken ska plockas in och ur diskmaskinen och så vidare. Dina affärspartners kanske gör något av just det när du kommit på någonting som du behöver ta med dem och du får inte tag på dem eller ringer olägligt när dem behövs. Därför behöver ni en plats att ses på, på bestämda tider. För oss blev Waynes Coffee i Bromma Blocks vårt kontor, men vi var överens om att vi behövde skaffa ett riktigt sådant.


1. Sätt bestämda tider 2. Kontorshotell, eller en liknande lösning

Du som läst våra tidigare inlägg i denna serie (#001 här & #002 här) vet att vi gjorde klart med det mesta - kunder, kontor och så vidare redan innan publik lansering. Utan klara kunder eller externt kapital blir det svårt att ha råd med kontor. Så innan dess, se till att göra en plan med dina partners, eller om du är själv också för den delen för disciplinens skull. Bestäm specifika tider för telefonmöten och fysiska träffar på offentliga platser (som Waynes exempelvis). Vi körde Waynes på dagtid, och om möjligheten fanns så körde vi hemma hos någon av oss på kvällstid. Vi hade alltid inbokade telefonmöten flera gånger i veckan utöver de spontansamtal vi spammade varandra med. Irritationen kan lätt växa om du inte får tag på din partner och inte vet när ni kan prata nästa gång när du verkligen behöver honom/henne.


Läs mer: Varför ingen vill prata med dig, och hur du ändrar på det


När kunderna sen har börjat droppa in tillsammans med intäkter och det är dags att titta på kontor så finns det en massa smarta lösningar. Vi valde att hyra ett kontorsrum på ett kontorshotell, det har vi sedan kunnat växa ur och ta ett större rum, och nu ett till rum för våra anställda. Den lösningen fungerar i alla fall första året, så teckna inte avtalet längre än så om ni har ambitioner att växa. Andra alternativa lösningar kan vara att hyra in sig hos ett annat företag som har lite plats över, eller hyra en mindre kontorslokal - exempelvis en lägenhet. Då kan man komma undan billigare, men ett kontor är absolut värt investeringen och något ni bör kolla på så fort möjligheten finns ekonomiskt, så mycket mer som blir gjort när man kan kommunicera med varandra på daglig basis utan konstigheter.


Nu har vi vuxit ur, och ska flytta in i ett nytt större kontor den 2/9. Kom och hälsa på oss i Alviks Strand då!


Så gick vi ifrån Waynes Coffee till eget kontor... och i nästa inlägg kommer du att få läsa mer om den fula baksidan; hårt jobb, jävlar anamma och vad det faktiskt kan sluta upp i för negativa konsekvenser.


Vad ni har att se framemot i denna serie:

#001 - Så föddes Salestailor

#002 - Hoppa över från anställning till egenföretagare

#003 - Från Waynes Coffee till kontor

#004 - Hårt jobb och jävlar anamma, den fula baksidan

#005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare

#006 - Använda sig av konsulter istället för att anställa?

#007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners

#008 - Att fira sina segrar

#009 - Att erkänna sina fel

#010 - Före och efter HubSpot

#011 - Avslut: Aleksandars story

#012 - Avslut: Villes story


Gillar du det du läser? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

21 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved