• Ville Hemstrand

Bakom Kulisserna #005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare

"Bakom Kulisserna" är en serie av korta blogginlägg för att ge dig som läsare inblick i vad som skett och sker bakom kulisserna på Salestailor. Vi kommer att beröra allt ifrån hur idén kom upp, det hat och kärlek vi mottagit till att anställa för första gången och vardagen generellt. Du får en plats i passagerarsätet på vår resa helt enkelt, och det som du ska läsa nu är inlägg #005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare.


Förvänta dig ingen stöttning som nyföretagare, mer tvärtom

Jag har på grund av en uppväxt utan särskilt mycket bekräftelse alltid oroat mig för vad andra ska tycka och tänka om mig och det jag gör. Du har säkert sett citatet som lyder "I used to walk in to a room full of people and wonder if they liked me. Know I look around and wonder if I like them", och det stämmer riktigt bra in på mig, redan innan men särskilt nu efter första perioden som egenföretagare. Jag har lärt mig att man inte alls ska försöka vara någonting för alla, utan istället försöka vara allting för någon. Jag har lärt mig att lita på mig själv till 100%. Jag har lärt mig att det kommer sticka i ögonen på folk när man gör någonting "annorlunda", eller rättare sagt vågar göra något som de andra vill men inte vågar. För det är det det handlar om i slutändan, om man inte hade gjort avtryck, något bra, så skulle det ju heller inte finnas någon anledning för någon annan att bry sig? De bryr sig för att de inte tycker om att det går bättre för dig, än för dem. Så enkelt är det. Dem flesta vill se dig göra bra, men bara tills du gör bättre än dem. Vänj dig vid det om du går mot strömmen, vilket du gör om du startar eget.


Vi har haft vänner, tidigare kollegor och chefer, konkurrenter och en hel del andra människor som har förlöjligat vår idé, ifrågasatt vår kunskap, pratat skit, hackat på oss offentligt och bara inte velat se oss lyckas helt enkelt. Det var något vi förväntade oss (konstigt att man måste förvänta sig sånt, kan tyckas), och också pratade om när vi startade det här. Men trots att vi förväntade oss det, så slutar vi inte att förvånas. Förutom att det gör ont att se någon göra något som man själv inte vågar, så handlar det om social bekräftelse. Det är lätt att stå och heja på Kylie Jenner, Gary Vaynerchuk eller Isabella Löwengrip för att de redan har en skara med fans, med följare. Du är inte ensam om att ha fel om det skulle gå åt skogen. Men för att heja och stötta en nyföretagare, krävs det mod. För då är du ensam kvar att ha haft fel om det går åt skogen.


På andra sidan myntet står det dock tacksamhet. En oerhörd tacksamhet för de som faktiskt stöttar och tycker det är kul, för dem finns också. De personerna uppskattar vi enormt mycket. De som kommer med konstruktiv kritik, förbättringsidéer och hejarop. Er är vi oerhört tacksamma för.


Sedan finns det också en annan tacksamhet. Den är riktad mot er andra, som förlöjligar, pratar skit och kommer med kritik med syfte att dra ner oss företagare. För det ni inte vet är att vi drivs av det, ni är en liten del av vår bensin till att jobba ännu hårdare, bli ännu bättre. Så stort tack även till er, kära haters!


Läs mer: Skomakarens barn - Säljcoacher och Inbound-byråer


När du bakat färdigt vill alla ha en bit av kakan

Ingen vill hjälpa till att baka, men alla vill ha en del av kakan. Så i början kommer inte många att heja på dig, men när det börja gå bra så kommer många att både heja på dig, men också försöka använda dig för egen vinning.


Varken jag eller Aleksandar har haft så många lunchförfrågningar, "förutsättningslösa" mötesförfrågningar eller frågor om tips, tricks och hjälp som vi har nu. De som stod vid sidan och kollade på med kritiska ögon, kanske viskade lite skit om oss till de som stod bredvid, har nu blivit våra fans. Varför? För att de har fått sin sociala bekräftelse, och kan nu se sin egen vinning med att ta kontakt med oss, förmodligen.


Ingenting fel med det, absolut inte. Men det gör det enkelt för oss att prioritera våra möten och träffar. De som ville oss väl, genuint, från början, kommer vi alltid att lyssna på. De som kommer fram från sidan nu är helt enkelt inte lika intressant för oss. Vi är inte någonting för alla, utan allting för någon, och det gäller våra potentiella kunder också. Som jag har skrivit i flertalet blogginlägg innan; vad som händer med den inställningen är att du kommer att prata med de som vill lyssna, visa de som vill se och sälja till de som vill handla.


Sista ordet

Lita på dig själv och din magkänsla. Välj ut 2-3 personer utanför företaget som du vet vill se dig vinna, och låt dem svara på vad som är rätt eller fel om du själv inte skulle veta i någon situation. Strunta sedan i vad andra säger, tycker och tänker, för det är inte säkert att de vill dig väl. Var inte någonting för alla, var allting för någon.


Det kommer vara tufft, du kommer att bli ifrågasatt, du kommer få hat emot dig. Men det är det värt, alla 7 dagar i veckan varje vecka om året.



Och det är så vi har bemött skepticism och negativitet, både vår egen och andras... i nästa inlägg kommer du att få läsa om varför du kanske borde jobba med konsulter istället för att anställa till en början.

Vad du har att se framemot i denna serie:

#001 - Så föddes Salestailor

#002 - Hoppa över från anställning till egenföretagare

#003 - Från Waynes Coffee till kontor

#004 - Hårt jobb och jävlar anamma, den fula baksidan

#005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare

#006 - Använda sig av konsulter istället för att anställa?

#007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners

#008 - Att fira sina segrar

#009 - Att erkänna sina fel

#010 - Före och efter HubSpot

#011 - Avslut: Aleksandars story

#012 - Avslut: Villes story


Gillar du det du läser? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

12 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved