• Ville Hemstrand

Bakom Kulisserna #006 - Använda sig av konsulter istället för att anställa?

"Bakom Kulisserna" är en serie av korta blogginlägg för att ge dig som läsare inblick i vad som skett och sker bakom kulisserna på Salestailor. Vi kommer att beröra allt ifrån hur idén kom upp, det hat och kärlek vi mottagit till att anställa för första gången och vardagen generellt. Du får en plats i passagerarsätet på vår resa helt enkelt, och det som du ska läsa nu är inlägg #005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare.


När du behöver ta in kompetens, men inte har likviditeten att anställa


Som start-up behöver man tänka på varenda krona som går in och ut ur bolaget. Det gäller så väl om du driver bolaget "bootstrapped" eller med hjälp av investerare. Jag och Aleksandar bestämde oss för att utbilda oss själva så mycket som bara möjligt, därav de många nedlagda timmarna du läst om tidigare i denna bloggserie. Men vissa saker tar lång tid att lära sig, och då kan en idé vara att ta hjälp av konsulter. Vi skapar mycket innehåll till våra kunder, så för att hinna med, men också hålla kvaliteten högklassig har vi tagit hjälp av diverse konsulter inom SEO, Copywriting och Art Directory för exempel. Det betyder att vi har kunnat få en person som är insatt i vårt och våra kunders bolag, och beställa tjänsten "på kran" när det behövts istället för att anställa och ha en fast månadskostnad nu i början. Det har gjort att vi kunnat ta på oss fler och fler uppdrag på bara oss två tillsammans med externa konsulter, och på så sätt hållit nere kostnader för att nu kunna anställa (idag är vi 4 personer, 7 månader efter lansering ink semestertider och så vidare).


Det finns många sätt att hitta duktiga konsulter på. Fiverr är en marknadsplats för konsulter inom alla områden, men där finns få svenska konsulter. Vi har försökt använda oss minimalt av den marknadsplatsen, och istället ställt frågan på LinkedIn efter heltidskonsulter, sökt efter studenter på högskolor som vill ha extraarbete och blivit ihopkopplade med duktiga människor via vårt nätverk. Det har gjort att vi har kunnat ha ett gäng väldigt kompetenta människor inom specifika områden som jobbar för oss "på kran", när vi verkligen behövt det.


För att Rom inte byggdes på en dag helt enkelt


Det har faktiskt passat oss perfekt, att jobba med konsulter på det sättet har varit "Salestailor 1.0", då det är likt hur vi vill bygga företaget framgent; anställa personer med en expertis inom ett område vi inte har expertis inom. Jag och Aleksandar är duktiga på mycket, mycket tack vare egen utbildning och tidigare breda erfarenheter, men vi är nödvändigtvis inte bäst på någonting. Så nu när vi anställer kontinuerligt så tittar vi på vad som efterfrågas från våra kunder, och försöker hitta personer som är experter på bara det och låter dem få ett helhetsansvar, med framtida personalansvar, just för sitt område. Nu har vi anställt en framtida försäljningschef som börjar sitt första halvår som BDM och säljkonsult, och en framtida marknadschef som börjar sitt första halvår som Content Manager med fokus på våra kunders innehåll. Båda har riktigt vassa kompetenser inom sina områden som jag och Aleksandar själva saknar, och tanken är sedan att de ska få bygga upp varsin organisation hos oss med personer som har kompetens som dem i sin tur saknar. Lite som vi jobbat med våra konsulter innan, alltså.


Rom byggdes inte på en dag, inte Salestailor heller. Men nu har vi lagt grunden för något som ska bli större än Rom; Salestailor 2.0 - och vi är riktigt glada över att du tar del av vårt innehåll och följer oss på den här resan, tack!


Och det är så vi har bemött skepticism och negativitet, både vår egen och andras... i nästa inlägg kommer du att få läsa om varför du kanske borde jobba med konsulter istället för att anställa till en början.

Vad du har att se framemot i denna serie:

#001 - Så föddes Salestailor

#002 - Hoppa över från anställning till egenföretagare

#003 - Från Waynes Coffee till kontor

#004 - Hårt jobb och jävlar anamma, den fula baksidan

#005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare

#006 - Använda sig av konsulter istället för att anställa?

#007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners

#008 - Att fira sina segrar

#009 - Att erkänna sina fel

#010 - Före och efter HubSpot

#011 - Avslut: Aleksandars story

#012 - Avslut: Villes story


Gillar du det du läser? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

0 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved