• Ville Hemstrand

Bakom Kulisserna #007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners

"Bakom Kulisserna" är en serie av korta blogginlägg för att ge dig som läsare inblick i vad som skett och sker bakom kulisserna på Salestailor. Vi kommer att beröra allt ifrån hur idén kom upp, det hat och kärlek vi mottagit till att anställa för första gången och vardagen generellt. Du får en plats i passagerarsätet på vår resa helt enkelt, och det som du ska läsa nu är inlägg #007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners.


Att samarbeta med andra företag har många fördelar och få nackdelar


Vi lånade ett rum på Stockholms Universitet i december 2018, som blev vår riktiga Kick-Off för Salestailor. Under de 2 dagarna som vi spenderade i det rummet blev potentiella samarbetspartners ett stort ämne. Glada är vi för det.


När vi startade upp Salestailor så var en del av vår strategi att knyta till oss samarbetspartners inom olika områden som tillsammans med oss kunde hjälpa våra kunder att bli bättre på försäljning. Vi pekade ut några av de tjänster och produkter vi hade använt av oss i tidigare roller, som vi hade uppskattat och fått nytta av själva säljare eller säljledare innan. Det hjälpte oss bland annat med:

- Breddat utbud mot våra kunder

- Alternativa intäktskanaler

- Ökad varumärkeskännedom

- Social bekräftelse


Fyra ganska välkomnade effekter som nystartat företag, med andra ord. Utöver detta så har vi så klart också fått nya kontakter och större nätverk, haft bollplank och fått/gett feedback vilket också det är ovärderligt när du skapar något nytt.


De samarbetspartners vi har idag är HubSpot, där vi förutom den sociala bekräftelsen det samarbetet ger även får coachning kontinuerligt kring hur vi kan utveckla vårt företag och affärsidé. Vi har fått tillgång till utbildningsmaterial som är bättre än vad många skolor i Sverige erbjuder. Vi har Albacross som blivit en stor del av vår affär. Vi har Closers, Goava och SalesScreen som betytt nya affärer och bättre säljorganisationer för våra kunder. Alla är företag med tjänster eller produkter som vi verkligen kan ställa oss bakom och stolt presentera för våra kunder, men framförallt möjliggöra mer försäljning för våra kunder med hjälp av; Sales Enablement.


Tillsammans med våra egna tjänster; digital marknadsföring, innehållsskapande, strategier och utbildningar ger vi våra kunder de absolut bästa förutsättningarna för att möjliggöra mer försäljning. Vi har bara lagt till de tjänster och produkter som vi själva använder istället för att uppfinna hjulet på nytt. Därför kommer också vår egen affär alltid vara ett kvitto att titta på för våra kunder, för vi lever exakt som vi lär - dock i lite mindre skala i och med att det faktiskt bara var 8 månader sedan Salestailor startades.


Och det är därför du kanske bör fundera ut potentiella samarbetspartners om du vill starta upp något eget. Många fördelar och få nackdelar, men så klart också beroende på vad för företag du avser att bygga upp.


Vad du har att se framemot i denna serie:

#001 - Så föddes Salestailor

#002 - Hoppa över från anställning till egenföretagare

#003 - Från Waynes Coffee till kontor

#004 - Hårt jobb och jävlar anamma, den fula baksidan

#005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare

#006 - Använda sig av konsulter istället för att anställa?

#007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners

#008 - Att fira sina segrar

#009 - Att erkänna sina fel

#010 - Före och efter HubSpot

#011 - Avslut: Aleksandars story

#012 - Avslut: Villes story


Gillar du det du läser? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

0 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved