• Ville Hemstrand

Bakom Kulisserna #009 - Att erkänna sina fel

"Bakom Kulisserna" är en serie av korta blogginlägg för att ge dig som läsare inblick i vad som skett och sker bakom kulisserna på Salestailor. Vi kommer att beröra allt ifrån hur idén kom upp, det hat och kärlek vi mottagit till att anställa för första gången och vardagen generellt. Du får en plats i passagerarsätet på vår resa helt enkelt, och det som du ska läsa nu är inlägg #009 - Att erkänna sina fel.


Vi trodde att vi hade svaren på allas frågor och utmaningar


I och med att denna serie kallas för "Bakom Kulisserna", så vill jag ta med dig ytterligare bakom kulisserna och tillägga att jag skriver detta inlägg 23.17 kvällen innan det ska postas, utan någon som helst lust och med en riktigt tuff dag/vecka i bagaget. Dålig planering och inget annat, jag vet. Allt är inte alltid så glamouröst som det verkar, så jag ville bara dela med mig av den lilla fotnoten. Men, vi fortsätter till saken... :)


När vi startade Salestailor så gjorde vi det med vind i seglen; som du har fått läsa i tidigare inlägg i denna serie så startade vi upp med redan färdiga kunder och ytterligare förfrågningar som legat sedan tidigare under tiden vi jobbade som anställda. Vi var ute och pitchade vårt nya bolags tjänster på idéstadie för dessa företag och personer, och fick så pass bra respons att vi trodde vi hade hittat svaren på allas utmaningar. Jävlar, vad det skulle hjälpas företag med försäljningskonsultation och utbildningar trodde vi! Vi satte upp vår första hemsida, som var så spretig, ful och dålig att vi idag skrattar (högt) åt det.


Oj, vad fel vi hade. Vi hade ju trots allt kunder klara, så vi satt ganska lugnt i båten som tur var. Vi passade på att åka på en Sverige-turné för att träffa så många bolag som möjligt att pitcha vår idé för egentligen. Ju fler företag och personer vi träffade, desto mer säkra blev vi på att vi faktiskt inte hade svaren på allas frågor och utmaningar. Säljstrategier och säljutbildningar var inte så attraktivt som vi trodde, marknaden var redan totalförstörd av alla "säljgurus" och "säljexperter" som finns därute.


Den stora gemensamma utmaningen hos nästan samtliga företag och personer vi träffade var istället att få till säljmöten. Att få komma ut och presentera det man vill sälja, nykundsmöten framförallt. Så, vi gjorde om och gjorde rätt!


Då föddes det Salestailor som finns idag


Vi visste ju sedan innan att det var svårare att få tag i beslutsfattare, att nå ut med kalla samtal och att stå ut i bruset som säljare än vad det var för bara några år sedan. Men exakt vad det var som hade förändrats var vi inte helt säkra på, vi hade våra aningar men ville så klart backa upp det. Så, som de grabbar med häftigt maniska drag som vi är så satte vi oss ned och studerade varenda studie, rapport och statistikunderlag vi kunde hitta från välkända, stora bolag som hade forskat på ämnet. Just hur försäljning har förändrats och utvecklats. Vad vi hittade har sedan mynnat ut till det Salestailor som finns idag, som hjälper våra kunder med hemsidor (ja, vi har utbildat oss i det sedan vår första, fula hemsida publicerades), digital marknadsföring och sales enablement i synnerhet.


Har du inte riktigt koll själv på hur försäljning har förändrats och utvecklats, eller vad Salestailor till slut mynnade ut till? Jag listar ett par inlägg på ämnet nedan som garanterat kan hjälpa dig förstå vad vi kom fram till:


- Ett skifte från att SÄLJA till att HANDLA - jobbar du med försäljning? Häng med nu


- Modern försäljning för dummies: Berättelsen om två säljares vardag på två olika bolag


- Lead Generation; Prata med de som vill lyssna, visa de som vill se och sälj till de som vill handla


Vi gjorde fel, vi var tidiga med att erkänna våra fel, och gjorde sedan rätt istället. Utan att göra fel, men framförallt utan att erkänna de, så utvecklas man inte i närheten av vad man skulle kunna göra. Därav kommer vi förhoppningsvis forsätta göra en del fel framöver, så att vi kan lära oss ännu mer - det borde du också göra!


Vad du har att se framemot i denna serie:

#001 - Så föddes Salestailor

#002 - Hoppa över från anställning till egenföretagare

#003 - Från Waynes Coffee till kontor

#004 - Hårt jobb och jävlar anamma, den fula baksidan

#005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare

#006 - Använda sig av konsulter istället för att anställa?

#007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners

#008 - Att fira sina segrar

#009 - Att erkänna sina fel

#010 - Före och efter HubSpot

#011 - Avslut: Aleksandars story

#012 - Avslut: Villes story


Gillar du det du läser? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.

B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

10 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved