• Aleksandar Milovanovic

Bakom Kulisserna #011 - Avslut: Aleksandars story

"Bakom Kulisserna" är en serie av korta blogginlägg för att ge dig som läsare inblick i vad som skett och sker bakom kulisserna på Salestailor. Vi kommer att beröra allt ifrån hur idén kom upp, det hat och kärlek vi mottagit till att anställa för första gången och vardagen generellt. Du får en plats i passagerarsätet på vår resa helt enkelt, och det som du ska läsa nu är det näst sista inlägget #011 - Aleksandars Story.



"Personligen har jag haft osäkerhet och otaliga tankar kring ursprung, identitet och förhållningssätt till omgivning och framtid. Med tanke på att det inte finns givna svar på dessa tankar har min identitet formats något annorlunda."


Min historia och hur den har format mig


Födelseår och ort: 9 januari 1992, Tuzla i Bosnien. Jag kom till världen i samband med kriget i fd Jugoslavien. Självklart finns inga minnen från de två första åren av mitt liv men det har haft konsekvenser på mitt liv. Utöver släkt spridd över hela Europa och tragiska öden för de som faktiskt valde att stanna kvar. 

Personligen har jag haft osäkerhet och otaliga tankar kring ursprung, identitet och förhållningssätt till omgivning och framtid. Med tanke att det inte finns givna svar på dessa tankar har min identitet formats något annorlunda. Min identitet har givetvis influerats från den villkorslösa kärleken hemifrån samt den starka känsla av att alltid vara den bästa versionen av mig själv som människa. Därav är min identitet mer kopplat till mänskliga egenskaper på bekostnad av nationalitet, kultur, traditioner osv. Det har lett till att jag blivit mer öppensinnad som människa och kan addera saker som gör mig till en bättre människa. 


Min uppväxt i den lilla staden Katrineholm kan summeras som lugn och behaglig. Jag har alltid haft en väldigt nära relation till min familj, föräldrar och syster. Den nära relationen innebar att mycket tid spenderades hemma och via gemensamma aktiviteter. Om det är någonting jag önskar samtliga människor i framförallt dagens samhälle så är det att få möjlighet att spendera tid med människor som alltid vill ditt bästa och som alltid ställer upp.

Stöttepelare helt enkelt. 


Det behagliga med att växa upp i en småstadsmiljö för mig var närheten till allt. Tennishallen, vännerna, fotbollsplanen, badplatsen osv. 


Nuförtiden kan jag uppskatta lugnet, det som någonstans gjorde att jag kände mig tvungen att flytta från samma plats. 


Nutiden; Så hamnade jag i försäljningsyrket och viktiga take aways från resans gång


Efter att ha studerat 6 månader på Linnéuniversitet i Kalmar så flyttade jag hem igen. Då skulle jag börja söka jobb och välja yrkesroll, stor osäkerhet kring vad som var det rätta och inte. Det fanns tre saker jag visste vid det tillfället: jag vill tjäna pengar,  jag kan argumentera för min sak och det finns en uppsjö av säljjobb.


Totalt avsaknad av strategi eller tanke men det fick duga. Det var mer en tillfällighet än ett aktivt val. 


Knappt ett år in som butikssäljare på Elgiganten så kändes det naturligt att ta nästa steg. Jag ska ordna ett bra säljjobb som ger mig fler möjligheter i framtiden. Då en stor majoritet av attraktiva arbetsgivare fanns i Stockholm, var siktet inställt där. 


Att tro på sig själv 

Tre arbetsintervjuer senare, gav tre olika jobberbjudanden och valet föll på Metro. Den inledande veckan på jobbet så frågade jag min närmaste chef varför jag fick jobbet och om jag på något sätt utmärkte mig? Det framkom att jag svarat ”Jag har växt ur småstäder i Sverige och vill ta mig an Stockholm”. Han hade gillade självförtroendet, hybrisen och visionen. 


Åren som följde arbetade jag med B2B-försäljning inom telekom och mjukvara. Jag har blandat och gett resultatmässigt, har inte alltid haft en given plats bland toppsäljarna men det finns en sak jag är helt övertygad gjort resan möjlig; Ödmjukhet. Så vad hände med tron på sig själv? Den försvann inte utan den utvecklade sig enbart till något mer nyttigt.


"Kombinationen av tron på mig själv och min ödmjukhet har varit mitt framgångsrecept.Tillräckligt ödmjuk för att fråga om hjälp, ta rygg på andra människor och testa nya tillvägagångssätt för att uppnå ett större resultat. Tillräckligt med tro på sig själv för att kunna fortsätta arbeta hårt när resultatet inte finns där. "

Framtiden; mina drivkrafter och framtidsplaner


Mina största drivkrafter som människa är att kunna ge tillbaka till min nuvarande familj och och ge min framtida familj bättre förutsättningar än vad som varit möjligt tidigare i min familj. 

Det finns inte en enda dag som passerar där jag tänker: "hur kan jag bli bättre själv för att möjliggöra det jag drivs av?" Det finns inte en chans att jag når dit jag vill om jag tror jag kan allt, inte är mottaglig för smarta sätt eller verktyg och ignorans till att inspireras av medmänniskor. 


Av den anledningen uppskattar jag att omge mig med människor som kan göra mig bättre. Ett exempel är medgrundare till Salestailor, Ville Hemstrand. Vi kompletterar varandra och pushar hela tiden för att ta varandra personligen och oss som bolag till nästa nivå. 


Vad händer härnäst? 

Jag vill tillsammans med mina kollegor bygga Salestailor till en given aktör för svenska bolag som vill öka sin försäljning. Bolaget ska ligga i absolut framkant och prestera märkbara resultat för våra kunder. Det som ligger mig väldigt varmt om hjärtat är att bygga bolaget så icke-stelt det bara går, en arbetsgivare med sunt förnuft som suddar bort tråkiga normer som hämmar ditt välmående och kreativitet. Vi är alla människor som är fantastiska på våra egna sätt, det ska lyftas fram hos oss. 


Både jag och min partner Ville är måna om personlig utveckling och därav vill vi också skapa ett bolag där du kan få vara dig själv - oavsett vem du är, hur du ser ut och vart du kommer ifrån. Du ska få utlopp för din personliga utveckling och känna att du varje dag kommer närmare dina mål. Då kommer din prestation, ditt välmående och din meningsfulla tillvaro lyfta till helt nya nivåer. 


Gillar du det du läser? Varje vecka delar vi innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic (mig) på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

0 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved