• Ville Hemstrand

Bakom Kulisserna #012 - Avslut: Villes story

"Bakom Kulisserna" är en serie av korta blogginlägg för att ge dig som läsare inblick i vad som skett och sker bakom kulisserna på Salestailor. Vi kommer att beröra allt ifrån hur idén kom upp, det hat och kärlek vi mottagit till att anställa för första gången och vardagen generellt. Du får en plats i passagerarsätet på vår resa helt enkelt, och det som du ska läsa nu är det sista inlägget #012 -Villes Story.


Att knyta ihop säcken


I ett par månaders tid har ni nu fått följa med oss bakom kulisserna på Salestailor i denna lilla bloggserie kallad just "Bakom Kulisserna", ett koncept vi kommer att fortsätta med längre fram, men då i videoformat istället. Ni har fått följa med på en berg- och dalbana med höga toppar och djupa dalar, fått vara med när vi gått i väggen och när vi varit och firat segrar i Barcelona, ni har fått tips och råd på vad vi rekommenderar andra företagare att göra men också vad vi INTE rekommenderar andra företagare att göra (för dig som inte läst detta, men vill, så finns samtliga inlägg i denna serie längre ned).


Nu när jag sitter och ska knyta ihop säcken och tänker följa min kollega och partner Aleksandars stil i sin story, och bli lite mer personlig, så vill jag innan tacka er som följt med oss, och hoppas att ni vill fortsätta följa med på vår resa mot att bli Sveriges häftigaste sälj- och marknadsbyrå. Snart ett år in kan jag konstatera att vi lyckats med mycket mer än vad vi trodde och ens hoppades på när vi började under det här året, men i själva verket har vi bara lagt grunden för 2020...


"Jag började med att cykla runt stan i regn och sätta upp flyers för marknadsföring, tvätta uteserveringen med trasa, svamp och hink, putsa mässing och springa ärenden ingen annan ville ta i"

Vad som lade grunden för den jag är idag


Du som lyssnat på det avsnitt som vi medverkade på i Tillväxtpodden (finns på Spotify och där poddar finns för den som vill lyssna) fick veta att min uppväxt i Norrköping varit min största motgång, men samtidigt största tillgång. Jag var tvungen att ta ansvar, ta hand om mig själv och bli vuxen väldigt tidigt. Jag började arbeta på restaurang i 13-årsåldern och blev skolad i världen där anställda var en enkel utbytbar vara om man inte var villig att kämpa hårt för sin lön. Jag började med att cykla runt stan i regn och sätta upp flyers för marknadsföring, tvätta uteserveringen med trasa, svamp och hink, putsa mässing och springa ärenden ingen annan ville ta i, och avslutade med en tjänst så nära det gick att komma till restaurangchef utan att ha det officiellt på papper - som 18-åring på en välkänd restaurangkedja. Efter det så började jag sälja telefonabonnemang på provision i köpcentrum och ute på event runt om i landet.


Det lärde mig arbetsmoral, som ingen skola någonsin skulle kunna ha lärt mig. För det är jag evigt tacksam, för det är just den som har gjort att jag alltid har strävat efter nästa nivå och har kommit dit jag har idag - även om jag är långt ifrån vart jag vill vara, så klart.


Men nu lägger vi grunden för något helt annat


Nu är jag något äldre och kanske något visare, och är medgrundare till Salestailor som vi drivit sedan snart ett år tillbaka. Aldrig någonsin tidigare i mitt liv har jag lärt mig så mycket under så kort tid, både om mig själv men också om andra saker som varit helt främmande förut - alltifrån fakturering, bolagsordning och skatteregler till att ansvara över någon annans liv i form av anställningar. Och jag, som älskar utveckling i alla former, har aldrig mått bättre än vad jag gör just nu.


Men, precis som förväntat så är det inte heller bara frid och fröjd. Bara att allting är nytt, och att det inte finns någon förutom du som kan lära dig det, är en utmaning i sig. Lägg sedan på att du är ytterst ansvarig för allt i ditt eget företag - försäljning, marknadsföring, kundsupport, produktutveckling, personal, ekonomi, HR, IT och allt däremellan. När det känns som att du jobbar dygnet runt alla dagar i veckan utan utdelning, eller förväntat dig få in en stor kund som säger nej i sista minuten, eller kommit överens med en nyanställning som ändrar sig i sista sekund, ja, då kan det vara tufft. Men trots allt, så är det värt det alla dagar i veckan, och i slutändan så handlar det om hur du väljer att se på det. Det finns mycket mer positivt än negativt att hämta, om man säger så, men här kommer några av mina viktigaste lärdomar under den här perioden, utan inbördes ordning, som jag hoppas kan hjälpa någon som ska gå eller går igenom en liknande resa, eller funderar på att göra det.


1. Du ska inte vara något för alla, sikta istället på att vara allting för någon

Med det sagt, det har alltid funnits personer som tyckt bra och mindre bra om dig, oavsett vad du gjort. Det kommer också alltid att finnas det. Du måste då acceptera att du inte kommer att vara någonting för alla, du vill inte vara det heller, och bör istället sikta på att vara allting för någon. Någon, som faktiskt tycker bra om dig, som stöttar dig och tror på dina tankar och idéer. För vad är det värsta som kan hända om någon inte gillar dig eller det du står för? Jo, ni behöver helt enkelt inte ha med varandra att göra, punkt. Det finns andra människor som kommer att passa bättre för dig och vad du står för, och likaså för den andra personen. Lägg ingen energi på att försöka få personer att tycka om dig, var dig själv, de som gillar det gillar det och de andra behöver du inte ha med att göra.


Vad som också händer, om du applicerar detta tankesätt i ditt företags försäljning men framförallt marknadsföring, är att du kommer att få prata med de som vill lyssna, visa de som vill se men framförallt sälja till de som vill handla. Fint va?


2. Lyssna på marknaden och var beredd på att anpassa ditt erbjudande - fort

När jag och min partner startade vårt företag, så gick vi ut med två tjänster; säljutbildningar och konsultation - i form av säljstrategi, uppbyggnad av säljteam och organisation. Vi trodde att vi hade svaret på alla frågor.


Men efter ju fler företag och personer vi träffade, så märkte vi att det inte alls var det som var utmaningen. Den stora gemensamma utmaningen för nästan alla var att få till tillräckligt många säljmöten, att ha tillräckligt många företag att presentera det man ville sälja för och framförallt - att ringa kallt inte fungerade längre.


Så vad gjorde vi? Vi har jobbat med försäljning länge och alltid haft tillräckligt många möten att springa på utan att nödvändigtvis behöva ringa kallt, så svårt är det inte. Så vi skapade en modell som hjälper företag med just det, och har gått från att vara en "säljbyrå", till att istället bli en sälj- och marknadsbyrå. Visst, vi behövde lära oss en hel del nya saker, anställa människor som kunde det vi inte kunde och jobba en hel del mer än vad vi redan gjorde. Men det är livet som egenföretagare. Skruva på det tills det funkar, tills du har någonting som marknaden efterfrågar, det är trots allt dem som bestämmer hur du kommer att lyckas!


3. Content is King, men absolut inte vad som helst

Att dela innehåll som företagare är ett måste år 2019. Ditt innehåll bör absolut vara autentiskt, men försök att inte skita ut dig fullständigt. Att bygga företagets, och ditt eget varumärke genom innehållsproduktion är viktigare än någonsin. Video, texter, ljud och allt annat ska nu vara väldigt autentiskt och "operfekt" för att träffa din publik som i slutändan bara är människor som du och jag.


Det är intressant att större företag nu också ser hur videon kan användas på ett mer autentiskt sätt, och det fotot/klippet behöver inte nödvändigtvis vara polerat och redigerat i timmar. Det är mycket prat om att visa vilka folket är bakom ett företag och vad de är passionerade för. Detta är ju fint och bra, men jag märker att många tar det lite för bokstavligt och drar upp iPhone-kameran vid första möjlighet att filma sig själv när man drar i väg i något helt irrelevant. Trevligt försök, men du missförstår konceptet.


En osminkad film måste också ha innehåll som är tillräckligt bra. Ska du dela en video så se först och främst till att dela med dig något som är relevant för din målgrupp. Tala inte om dig själv och dina tjänster, prata om vad dina kunder är oroade över. Är du relevant nog att hålla en video intressant på 3-6 minuter?


4. Lär dig att säga nej till affärer, även om det svider

När du säger nej, så positionerar du dig för framtiden. Det kan göra ont att säga nej idag, men det kommer att kännas skönt imorgon.


Jag har sagt det förut och jag säger det igen; det handlar om att vara allting för någon och inte något för alla. Faktum är att du inte vill arbeta med absolut "alla" kunder (läs: folk). Du vill arbeta med människor och företag som köper från dig eftersom de tror att du kan leverera värde - bang for buck. Ibland utmanas du att sänka priset eller ge mer för mindre. Om du menar att du är en rådgivare eller lösningssäljare kan du inte bara sänka priset. Mindre pris är lika med mindre värde. Säg nej och gå ut genom dörren.


Nu står vi inför 2020 och välkomnar det med öppna armar, det året jag tveklöst tror kommer att sätta Salestailor på kartan ordentligt och komma en bra väg till att bli Sveriges häftigaste sälj- och marknadsbyrå. Jag hoppas att vi ses!


Vad du kanske missat i denna serie:

#001 - Så föddes Salestailor

#002 - Hoppa över från anställning till egenföretagare

#003 - Från Waynes Coffee till kontor

#004 - Hårt jobb och jävlar anamma, den fula baksidan

#005 - Att bemöta skepticism som egenföretagare

#006 - Använda sig av konsulter istället för att anställa?

#007 - Varför vi gör, och alla borde jobba med samarbetspartners

#008 - Att fira sina segrar

#009 - Att erkänna sina fel

#010 - Före och efter HubSpot

#011 - Avslut: Aleksandars story

#012 - Avslut: Villes story


Gillar du det du läser? Varje vecka delar vi innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand (mig) och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

0 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved