• Ville Hemstrand

"Försäljning är ett numbers game". Pffff... Lägg av

Om du är en företagsledare eller jobbar med försäljning och fortfarande tror att försäljning är ett numbers game, så säger du egentligen att du saknar kunskaperna som behövs för att kontrollera ditt resultat. Att alla dina sälj du gjort egentligen bara var tur. Det är bara när du börjar fokusera på att sälja till bra prospekt som du kommer att få se bra siffror. Det är inte ett spel. Det är vad jag kallar en bra säljstrategi. Försäljning är inte ett "numbers game", det är ett "performance game".


Låt mig avslöja - "försäljning är ett numbers game" är en myt

Förbättra din kunskap, förändra dina resultat


Numbers game-myten minskar dina chanser till att lyckas. Den gör försäljning mer komplicerad och svårare än vad det nödvändigtvis är. Försäljning är inte ett numbers game, det är ett performance game. Men myten används av de som tror att försäljning handlar om tur och chansning. Sälj genereras av kunskap, skicklighet och teknik, inte av tur och chansning.


Låt mig förklara - så här väljer vissa säljare att spela den föråldrade versionen av "the numbers game"

Måndag - nå ut och ring till etthundra okvalificerade prospekts, använd föråldrade tillvägagångssätt som får folk att somna, använd fraser som låter som att du fastnat i år 1972, lyssna på totalt nittioåtta "nej tack, inte intresserad" och avsluta dagen med två inbokade möten. Tisdag - repetera samma galenskap.

Galenskap ja, för det förstör ditt varumärke, du kastar pengar i sjön och får omotiverade säljare.


Låt mig förklara - så här väljer smarta säljare att spela den uppdaterade versionen av "the numbers game"

Måndag - nå ut till X antal kvalificerade prospekts, använd effektiva tillvägagångssätt som får folk att öppna upp sig, hamna i konversationer istället för läget där du pitchar för döva öron, försök att förstå utmaningar innan du kommer med en lösning och använd ett språk som gör att du står ut från dina konkurrenter, inte smälter in.

Resultat: Du hamnar i riktiga konversationer som leder till många inbokade möten med kvalificerade prospekts som säger "ja". Tisdag - repetera samma framgång.



Säljare som spelar den föråldrade versionen av "Numbers Game" fortsätter att öva och förstärka ineffektiva tekniker och oproduktiva strategier. De fortsätter att använda, "Hej, det här är X och vi gör Y och ville se om du var intresserad av Z", och hoppas på ett annat resultat. Det föråldrade tillvägagångssättet är slöseri med tid, pengar och energi. Det är ett spel du borde sluta spela.


Den gamla skolan, men utslitna och föråldrade säljtekniker som en gång fungerade har helt förlorat sin effektivitet i denna ekonomi, och i den digitala världen vi lever i. Många säljare tror att om de kastar ut ett tillräckligt brett nät och försöker sälja till alla som fastnar i nätet, så måste det finnas någon som köper. Det kanske fungerar i vissa fall, men denna "nål-i-höstack" approachen är inte en strategi, det är bara jävligt dåligt.


Säljare behöver fokusera på sitt unika värde. Fokusera på ett meddelande som talar till prospektets smärtor, problem och utmaningar; inte din produkt eller lösning. I stället för att spela "Numbers Game", identifiera var du ska fokusera dina ansträngningar och uppdatera ditt säljspråk för att maximera dina resultat. Jag har sagt det förr: sluta prata om dig själv, prata istället om dem. När du ändrar ditt tillvägagångssätt ändrar du dina resultat.


Människor vill göra affärer med någon som bryr sig om dem och vill deras bästa, inte någon som bara är intresserad av siffror och bara bryr sig om sig själv. Du behöver kunna ge bra svar på dessa tre frågor för att ha en chans:

Värde: Klarar jag mig utan dig?

Tillit: Arbetar du för mina intressen?

Digital: Är du närvarande där jag är?


Om du är en företagsledare eller jobbar som säljare och fortfarande tror att försäljning är ett numbers game, så säger du egentligen att du saknar kunskaperna som behövs för att kontrollera ditt resultat. Att alla dina sälj du gjort egentligen bara var tur. Det är bara när du börjar fokusera på att sälja till bra prospekt som du kommer att få se bra siffror. Det är inte ett spel. Det är vad jag kallar en bra säljstrategi.


Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand (mig) och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-buying has evolved - has your sales strategy?

21 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved