• Ville Hemstrand

Har du eller dina säljare svårt att få till säljmöten? Detta är varför och vad du bör göra

Du kanske har märkt av att det blivit svårare och svårare för ert företag att attrahera duktiga säljare och marknadsförare om ni inte har en tydlig strategi och tydliga riktlinjer för er säljprocess? Kanske tappar ni även er sälj- och marknadspersonal till andra bolag? Med säljprocess menar jag inte möte -> offert -> avslut, utan jag menar så klart även allting som händer innan det faktiska säljmötet, för det har blivit allra viktigast idag. Det absolut svåraste elementet i en säljares vardag är prospektering, inte bara enligt mig eller de säljare jag har pratat med; utan enligt storbolag runtom i världen.


Låt mig backa upp detta, om du fortfarande tror att fler kalla samtal är svaret på dina säljares försäljningsresultat:


VAD?

Prospektering är den absolut svåraste delen av försäljningsprocessen för säljare - HubSpot

40% av säljare medger att det blivit mycket svårare att få svar från prospekts - HubSpot


VARFÖR?

77% av B2B-köpare pratar inte med säljare utan att göra egen oberoende research först

- LeadFuze

B2B-köpare har redan gjort klart 57% av beslutsprocessen innan de är villiga att prata med en säljare

- Challenger Inc


HUR?


90% av alla sälj startar på Google

- Forrester

47% av inköpare går igenom minst 3-5 olika innehåll innan de bestämmer sig för att prata med en säljare

- HubSpot


Slutsats?

Mässor, seminarium, nätverksträffar och event = exempel på kanaler som kan fungera för dig, men det är dyrt och inte särskilt effektivt. Lägg den energin på digital närvaro istället. Telefonen är fortfarande vårt starkaste verktyg för att komma till avslut, men sluta ring kallt när du istället kan vara relevant och uppskattad när du ringer! Majoriteten av beslutsfattare och människor du vill påverka är så kallade Millennials idag - vi som vuxit upp med dator, TV, telefon och som idag ägnar otaliga timmar om dagen på LinkedIn, YouTube, Instagram, Facebook och Twitter. Google är vår bästa vän och Influencers är våra förebilder. Du MÅSTE synas där dem tittar, du MÅSTE ge värde för att förtjäna deras uppmärksamhet och du MÅSTE se till att förvalta deras uppmärksamhet genom att fortsätta ge dem värde. Det roliga är att det inte ens är särskilt svårt, det finns system och automatiseringar så att det räcker och blir över som hjälper dig med det.


Skapa en Inbound-kanal

Syftet med all marknadsföring i externa kanaler från oss på Salestailor är att det ska leda till hemsidan. Hemsidan is the shit, och det är där vi kan förvalta uppmärksamheten vi har fångat. Skapa bra innehåll som ger mycket värde, och jobba upp din SEO.

Till en början så kommer det inte komma så många inkommande förfrågningar. Det är en långsiktig strategi som kommer att bli ovärderlig för er affär i det långa loppet. Beroende på hur bra ni gör det så kan du räkna med att iallafall 4-5% av era hemsidebesökare kommer att konverteras till inkommande leads. Men med nedladdningsbart innehåll i utbyte mot en mailadress exempelvis kan du snabbt bearbeta halvljumma leads eller fans till heta inkommande leads. Det gäller att kunna behålla uppmärksamheten du har fångat.


Skapa en Outbound-kanal

Men alla är inte redo för att trycka på "kontakta mig", eller att ladda ned något från hemsidan. Så resterande 95-96% av hemsidebesökarna då, vad händer med de? Ingenting om du inte förvaltar dem. Läs också "Varför din hemsida är så viktigt 2019: så blir din hemsida din bästa mötesbokare", så slipper jag dra parallellerna mellan hemsida och butik igen; men låt oss säga att du definitivt vill veta vem som är inne och kollar in ditt sortiment, annat vore konstigt. Koppla på ett Lead Generation-verktyg som gör anonyma besökare till igenkända stamkunder, kan hjälpa dig att se vilka företag som besöker din hemsida och vart de har klickat. Det är företag som känner igen dig, ditt företag, och dessutom har något sorts intresse för det. Företag du faktiskt är relevant för. Lite mer tacksamt att ringa dem än någon som inte vet vem du är eller vill veta av dig, va?


Så med två nya kanaler som genererar leads du kan kontakta med varma ingångar kan jag lova att det blir lättare att få till säljmöten. Hör av dig om vi kan hjälpa dig eller ditt företag på något sätt, det är precis det här vi gör för några av våra kunder; rätt innehåll i rätt kanaler -> trafik på hemsidan -> inbound = outbound -> nya kunder. Enkel matematik :)


Gillar du det du läser? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

0 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved