• Ville Hemstrand

Inbound Marketing 2019: Nu jävlar ska du knäcka kundkoden minsann

Både jag och min kollega Aleksandar har tendensen av att bli lite maniska - på gott och ont - när vi finner något nytt och intressant vi vill lära oss ibland.


Nu är inte HubSpot särskilt nytt för någon av oss, men att vi gått in och blivit en av deras officiella svenska partners är nytt för oss - likaså alla fantastiska kurser som finns att certifiera sig i som partner till dem. Så det är vad vi har blivit lite maniska i på sistone, certifierat oss i det mesta som går att certifiera sig i och spenderat otaliga timmar kvällar och helgar på dessa kurser. Och vad vore vi för människor om vi inte delade med oss lite av våra lärdomar till er?


Nu ska du knäcka kundkoden - och så gör du det.


Det har länge pratats om den traditionella försäljningstratten; Marknadsföring leder till nya affärsmöjligheter som i sin tur leder till nya kunder. Kunderna är således det resultat vi vill ha från aktiviteterna, och fokuset hos många företag är "hur kan vi locka fler nya kunder med marknadsföring."


Ny forskning från Hubspot visar att din största källa till ny försäljning kommer från "word of mouth". Så varför fokuserar vi inte på att göra våra kunder så bekväma som möjligt, så de blir ambassadörer och sprider det glada budskapet om oss? Den här undersökningen (och mer) har inneburit att HubSpot nu har "gjort om" den traditionella försäljningstratten, där det nu är ett hjul där dina kunder befinner sig i mitten.


Så för att lyckas med din inbound-strategi behöver du ambassadörer. Hur får du det då?


Här kommer 10 guidelines för att skapa ambassadörer:


1. "Gör dig förtjänt av min uppmärksamhet"

Din tid är värdefull, och det är kundens också. Ge dem lite värde innan du ber dem spendera sin tid på ett möte. Värde, värde, värde. Vi har tjatat om det innan och kommer inte sluta även om du så skriker, kära hater.

2. "Behandla mig som en människa, inte som en målgrupp"

Det är okej att marknadsföra till en målgrupp, men kom ihåg att du bygger relationer med människor. Var beredd att interagera med dem hur, var och när de vill.

3. "Hjälp mig att lyckas, sätt mig inte i en fyrkantig process"

Gör inte din försäljning eller onboarding till kundens problem. De bryr sig mer om sina egna problem än vem som arbetar i dina avdelningar.

4. "Bruka gärna min data, men missbruka den inte"

Dina kunder ska inte behöva samarbeta med någon som inte kan deras namn. Ge dem en personlig upplevelse, men överdriv inte det och gör det creepy.


5. "Fråga efter feedback, men se till att ta den till er också"

Ingen vet bättre hur man ska vara din kund än dina kunder. Fråga dem hur ni kan förbättra er - och gör det.


6. "Erkänn era fuck-ups!"

Alla gör misstag - bekräfta det till kunden och ursäkta dig. Därefter försöker du sedan lägga plåster på såret.


7. "Hjälp mig att hjälpa dig - så att jag kan hjälpa mig själv"

Dina kunder vet vad de behöver. Gör det lätt för dem att hitta svar på sina egna frågor och lösa sina egna problem.


8. "Jag kan betala bra, men försök inte att lura mig"

Ha en öppen och transparent prissättningsmodell. Göm inte din prissättning på webbplatsen eller gör det svårt för dem att förstå vad de verkligen betalar för. Håll öppen, klar och rättfärdig prissättning.


9. "Gör det enkelt för mig att avsluta kundrelationen"

Du gör det enkelt för dem att bli kund, så gör det inte svårt för kunden att säga upp kundrelationen. Ibland fungerar det inte bara, som med alla relationer.


10. "Gör det som är rätt även när det är svårt"

Särskilt när det är svårt. Dina handlingar definierar företagets öde, använd etik och sunt förnuft.


Och om du inte har några befintliga kunder att jobba via, så får du helt enkelt jobba med bra innehåll i rätt kanaler.


Innehållet du delar ska vara autentiskt, men försök att inte skita ut dig fullständigt


Att bygga företagets varumärke genom innehållsproduktion är viktigare än någonsin. Video, texter, ljud och allt annat ska nu vara väldigt autentiskt och "operfekt" för att träffa din publik som i slutändan bara är människor som du och jag.


Läs också: Modern försäljning för dummies: Berättelsen om två säljares vardag på två olika bolag


Det är intressant att större företag nu också ser hur videon kan användas på ett mer autentiskt sätt, och det fotot / klippet behöver inte nödvändigtvis vara polerat och redigerat i timmar. Det är mycket prat om att visa vilka folket är bakom ett företag och vad de är passionerade för. Detta är ju fint och bra, men jag märker att många tar det lite för bokstavligt och drar upp iPhone-kameran vid första möjlighet att filma sig själv när man drar i väg i något helt irrelevant. Trevligt försök, men du missförstår konceptet.


En osminkad film måste också ha innehåll som är tillräckligt bra. Ska du dela en video så se först och främst till att dela med dig något som är relevant för din målgrupp. Tala inte om dig själv och dina tjänster, prata om vad dina kunder är oroade över. Är du relevant nog att hålla en video intressant på 3-6 minuter?


Tycker du att detta låter vettigt? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

0 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved