• Ville Hemstrand

Lead Generation; Prata med de som vill lyssna, visa de som vill se och sälj till de som vill handla

Om du inte riktigt har accepterat att kalla samtal är dött ännu, så behöver du i alla fall inse att det är döende; och har varit så ett tag.


Dessutom så är det ett sjukt ineffektivt sätt att försöka hämta in kunder på. Du betalar ut lön till människor som inte tycker om sina arbetsuppgifter, lägger större delen av dagen på att få höra "nej tack", men trots allt får till ett eller två möten efter mycket slit. Dock med människor som inte ens är intresserade av er tjänst eller produkt, eller i många (och värsta) fall inte ens är relevanta för er.


1. I löpet av de sista 10 åren har vi blivit mindre tillgängliga på traditionella ytor. År 2007 tog det i snitt 3.68 försök för att nå ett prospect via telefon. Idag tar det oss 8 försök.

- TeleNet and Oviation SalesGroup

2. 90 % av alla sälj startar på Google

- Forrester

3. De bästa säljarna säger att de utnyttjar LinkedIn minst 6 timmar i veckan

- The Sales Management Association

4. En beslutsfattare i ett mellanstort bolag får i snitt 13 säljförfrågningar veckovis

- HubSpot

5. 44% av C-level executives säger att de aldrig tar ett möte föreslaget genom cold-calling

- Kenan Flagler Business School


What if... I told you that there's other ways to do it? Sätt som är mycket mer effektiva; kvantitativ-, kvalitativ- och kostnadsmässigt.

Det handlar om att fånga uppmärksamhet, men framförallt att förvalta uppmärksamhet. Så här gör du.

Content

Att få ut bra content är som att skicka ut trials eller pilot-perioder till företag, som du inte ens visste var intresserade ännu. Coolt va? Men med bra content menar jag inte vad som helst.


Grundläggande så handlar det om tre avgörande faktorer:

- Värde. Ge så mycket värde att det gör ont att ge ut innehållet gratis.

- Digitalt. Är du närvarande där din målgrupp är?

- Tillit. Arbetar du verkligen för kundernas intresse och inte ditt?


Hur ska du visa detta för alla då? Jo, det är just det bilden till höger förklarar. Det handlar om 1. Interest (I) 2. Social Proof (SP) 3. Trust (T) 4. Demonstration (D).


Oavsett om det är content i form av text, video, podcast eller vad det nu är så behöver du få med något av samtliga de fyra nämnda ovan punkterna i ditt totala innehåll.


Rätt kanaler

Vilka kanaler ska ni finnas närvarande i och vart ska ert content delas? Är det i tidningar, sociala medier, bloggar, på youtube eller något helt annat? Det beror så klart på vad du har för målgrupp.


Men vi kan tänka så här; vi kommer snart bara att sälja till millennials, de som på sin fritid följer youtube-kanaler och influencers på instagram. Det är STRECK i boken om du inte finns där alls med ditt innehåll. Om du driver ett B2B-företag SKA du satsa hårt på LinkedIn, annars är det dåligt. Om du driver ett B2C-företag SKA du satsa hårt på Instagram/Facebook, annars är det dåligt.


Fördelen med B2C är att det ofta finns en butik att gå in i, vilket skulle kunna ses som varma leads i en B2B-värld. Vad blir din butik som B2B-företag då? Vad är syftet att allt content ska leda till? Jo, din...


Hemsida

För inte så många år sedan, men ändå ett tag sedan, så gick vi främst in i butiker för att handla, vi gick in på kontor för att få mer information. Idag är din hemsida ditt skyltfönster, och din butik.


Därför behöver du erbjuda väldigt mycket värde med tydliga Call to Actions (CTA), exempel på det kan vara en mall för något viktigt i din bransch, en e-bok eller white paper som fås i utbyte mot en mailadress, exempelvis. Du behöver ha snygg inredning och en tydlig struktur för att göra det enkelt och få dina besökare att stanna istället för att gå till nästa butik. Dessutom behöver du ha butiken bemannad...


CTA + Lead Generator = Inbound + Outbound (Varma leads)

Gör du detta på rätt sätt så kommer det att resultera i två nya kanaler, som är effektivare och bättre på alla sätt i jämförelse mot dina kalla samtal. Mycket värde med interaktioner och Call-to-Actions på hemsidan kommer att leda till till Inbound-leads och nya kunder, ett verktyg som hjälper dig med att se vem som besöker din hemsida kommer att leda till en lista med varma leads.


Vad som händer då är att du pratar med de som vill lyssna, visar de som vill se, och säljer till de som vill handla. Lite bättre än att anställa människor vars dag går ut på att höra "nej tack", va?


Tycker du att detta låter vettigt? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.

B2B-buying has evolved - has your sales strategy?

53 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved