• Ville Hemstrand

Sälj digitalt; eller dö ut

Är du säljare och sitter fortfarande och matar kalla samtal så fort dina inbokade förstamöten i pipen börjar bli för få?


Du är inte ensam, och nej det har inte dött helt ännu, men det är ta mig fan döende i alla fall.


... och det hänger kvar i sina sista andetag. Hur mycket din säljledare än säger att det är aktiviteten och antal samtal som räknas så stämmer det inte, inte längre, och jag blir uppriktigt arg på säljledare som fortfarande tror att det är den enda eller bästa vägen. Det är hans eller hennes uppgift att hjälpa dig slippa den aktiviteten genom att skapa och implementera en digital säljprocess.


Tänk bara lite på det... Allt har digitaliserats. Fax och brevpost är mer eller mindre utdött (förutom de härliga fakturor och räkningar vi får på posten), kommunikation sker via appar som whatsapp, snapchat, instagram och messenger och dessutom i form av videos, emojis och förkortningar. Vill du lära dig något nytt går du ut på youtube eller läser en blogg, vill du få tag på information så googlar du och ska du skriva en recension så sker det på facebook och ska du handla kläder sker det i en e-handel.


Du säljer snart bara till MILLENIALS som lever i den digitala världen, tror du på riktigt att kalla samtal kommer att fungera då?


Precis som att det bara är företag som skickar brevpost (i form av räkningar och fakturor) så är det bara företagsvärlden som ligger kvar i den analoga världen. Det fungerar nu, för att skiftet är i sin början, men ska du hänga med och överleva behöver du ta tag i att göra din säljprocess digital NU.


Det är en tävling om att vinna uppmärksamheten hos de beslutsfattare vi vill åt, och statistik från de stora jättarna på hur svårt det har blivit över telefon hittar du här (klick). En tävling mellan dig och alla dina konkurrenter, inte i att sälja, utan i att bara få uppmärksamhet. Så jag ber dig att tänka efter igen - vart ligger uppmärksamheten hos de flesta i en telefon? Inte i samtalstid, utan i appar som erbjuder VIDEO, BLOGG och ROLIGARE och ENKLARE sätt att kommunicera på. Så börja tänk likadant i din mötesbokning, för just nu visar vi inte att vi är värda att bruka tid på i vår mötesbokning. Hur ska man göra då?


1. Vinn uppmärksamheten genom att skapa bra innehåll (klick) (säljare borde verkligen börja blogga mer) eller börja ge värde via videos eller bra inlägg på exempelvis LinkedIn

2. Visa att du är värd att bruka tid på genom att ge ditt budskap på andra sätt än över telefon, och på så lite ord som möjligt

3. Be din säljledare köpa in verktyg (klick) som hjälper dig i säljprocessen

4. Sluta prata om dig själv och vad du och ditt grymma företag är bäst på, och börja prata om hur du kan skapa värde (klick) åt andra och lösa problem eller göra livet lättare för andra

5. Kontakta de som är intresserade av dig redan, där du vet att du är relevant


Verkligt exempel: Våra senaste blogginlägg (1. innehåll) har genererat en del trafik på hemsidan (2. värde). På hemsidan har vi ett tracking-verktyg (3. verktyg) som gör att vi kan se viss aktivitet på hemsidan. Har någon från ett företag klickat sig runt väldigt mycket (5. kontakta de som redan är intresserade) så kollar jag in företagets hemsida, i vårt verktyg Goava (3. verktyg igen) och på nätet för att se fall vi kan vara en bra match, sedan ringer jag och pratar om det jag läst om dem och hur vi skulle kunna skapa värde åt dem (4. sluta prata om dig själv).


Där har du några tips, och det finns 146 andra vägar att gå också. Om jag ringer till någon som inte är intresserad, eller som jag inte är relevant för så är mitt tankesätt att personen på andra sidan tänker (om jag ens kommer fram):

1. Vem är du?

2. Jag bryr mig inte

3. Hej då


Ok, vi vänder på det. Hur tänker du när en okänd säljare ringer till dig? Lite liknande ovan kan jag tänka mig. Därför BEHÖVER ni digitalisera er säljprocess, och det skiftet sker nu. Vad börjar säljprocessen med? Mötesbokning, så börja med att digitalisera den. Lägg inte ut det på någon extern mötesbokare, det fungerar inte heller. Tänk smartare. Häng med nu, det är 2019!


Om du önskar värde i ditt feed på LinkedIn så gå gärna in och följ Salestailor (Klick) så lovar jag att ge dig nya strategier, taktiker och tankesätt kring försäljning och marknadsföring varje vecka. Kompetens som du kan omsätta med en gång.


Tusen tack för att läser och följer oss.

The Tailored Way to Enable More Sales

0 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved