• Ville Hemstrand

Varför din hemsida är så viktig 2019: Så blir din hemsida din bästa mötesbokare

Låt oss leka med tanken, du har en lokal som du hyr som butik, eller showroom, för ditt företags produkter/tjänster. Lokalen ligger på AAA-läge, i Stockholm så ligger den granne med "Svampen" på Stureplan och i Göteborg så ligger den i bästa placering på Avenyn. Tiotusentals personer passerar varje dag.


Lek med den tanken lite, hur hade det sett ut därinne? Hur hade butikspersonalen tagit emot dina gäster? Hur hade servicenivån varit och vad hade ni gjort för att hjälpa gästerna att handla? Förmodligen riktigt snyggt, städat, välutbildad personal och ordning och reda, åtminstone.


Nu till det roliga - du har redan ett showroom i AAA-läge om du vill

Men den ser ändå ut som skit, ingen har städat på månader, ingen hjälper dina gäster att handla; faktum är att ni inte ens säger hej till dem när dem kommer in.

Faktum är att dåtidens butik, är nutidens hemsida. Faktum är att när du själv vill handla något nytt, nya golfklubbor, en hemsida till ditt företag eller vad det nu kan vara, så börjar du med en sökning på Google. Faktum är att Forrester, som är ett välkänt, globalt företag, tagit fram statistik på att 90% av alla sälj börjar på Google. Ändå så har du inte tagit tag i din hemsida (som Google-sökningen leder till), för att "digitaliseringen är en fluga".


Nej du, kära vän, digitaliseringen är lika mycket fluga som Ines Uuusmann sa att internet var för 20 år sedan. Det är dags att bita i det sura äpplet, och bara erkänna för dig själv att ni gör bäst i att sluta slita ut din säljare genom att tvinga dem till en massa kalla samtal, springa på irrelevanta möten och tjata på människor som inte vill ha med er att göra. Skapa istället ett showroom, fånga uppmärksamhet och förvalta den, så kommer dina säljare att prata med de som vill lyssna, dema för de som vill se och sälja till de som vill handla. Låter bra? Då går vi vidare till hur du gör.


Läs mer: Lead Generation; Prata med de som vill lyssna, visa de som vill se och sälj till de som vill handla


Det börjar med SEO, välkomnas med Chatbots och avslutas med "Boka ett möte!"


Det kanske låter komplicerat, men det är det inte. SEO står för "Search Engine Optimization", eller sökmotoroptimering på svenska om så önskas. Chatbots är din receptionist, som förvisso inte kräver någon lön, och "Boka ett möte!" är ett exempel på en "CTA", Call to Action, alltså något som hjälper dina gäster att handla.

SEO är det som gör att du hamnar högt upp i Googles sökresultat, ju bättre SEO desto bättre läge, du kan alltså skapa ett AAA-läge själv. Chatbots är den där chat-rutan som finns nere i hörnet som du kan ställa en fråga till och få svar på inom några sekunder på en del hemsidor. Ja, du kan också få en sån. Och vet du vad? Dem kräver ingenting i lön. CTA's, eller Call to Actions, finns det oändligt av. Där sätter bara fantasin stopp. Det kan vara något nedladdningsbart i utbyte mot en e-postadress, eller en knapp som säger "Boka ett möte!" exempelvis. Men ja, även det är i dina egna händer och något du kan skaffa utan kostnad.


Nu kanske du börjar förstå vad jag menade med att du redan har ett showroom i AAA-läge, om du vill. Jag tror inte att du hade tackat nej om någon erbjudit dig det gratis, så varför ser du inte till att skaffa dig det själv?


Jo, men man ska ju kunna HTML-koder och fan hans moster

Nej, käre vän, det fina är att vi har kommit längre än så. Du behöver inte kunna ett enda kodspråk eller vara särskilt teknisk för den delen heller för att kunna optimera dina sökord, sätta upp en chatbot eller skapa en vettig hemsida. Faktum är att flugan kallad digitalisering kan hjälpa oss med det, även dig som knappt vet vad Instagram är, eller dig som inte vet hur man skickar ett SMS. Drag-and-Drop är ganska bra, och det finns tillgängligt för dig inom detta också :)


Om Drag-and-Drop är för komplicerat så finns alltid hjälp att tillgå, till betydligt billigare pris än en butikslokals månadskostnad i AAA-läge, det lovar jag. Ta en titt här exempelvis.


Och till dig som läser detta som följt oss på Salestailor men förbryllat dig över att vi börjat skapa hemsidor åt våra kunder; nu har du förhoppningsvis ditt svar på varför. Marknadsföring är början på din försäljning, och din hemsida är ett AAA-läge för din marknadsföring. Förstår du kopplingen?


Gillar du det du läser? Varje vecka delar jag innehåll om sälj, marknadsföring och ledarskap som du inte hittar någon annanstans. Följ gärna Salestailor, Ville Hemstrand och Aleksandar Milovanovic på LinkedIn så ska vi ge mer värde i ditt flöde varenda vecka.


B2B-Buying has evolved - has your sales strategy?

84 visningar

2018-2019 © Salestailor Sweden AB. All rights reserved